Arent de Gelder c.a. 1645 -1727 Olieverf Schilderij laatste leerling van Rembrandt van Rijn
Artikelnummer: AG1645HB
Arent de Gelder (1645–1727) Uit een Privé Collectie:
Laatste leerling van Rembrandt van Rijn:
Arent de Gelder geldt als een van de meest intrigerende schilders van de Hollandse 17e eeuw. Omstreeks 1660 begon hij zijn opleiding bij Samuel van Hoogstraten, die hem vervolgens aanspoorde zich verder te bekwamen bij niemand minder dan Rembrandt van Rijn in diens Amsterdamse atelier. Daarmee werd De Gelder Rembrandts laatste leerling (tot ca. 1663).
Na zijn terugkeer in Dordrecht bleef hij trouw aan de stijl van zijn leermeester, ook al werd die in zijn tijd als ouderwets beschouwd. Waar veel tijdgenoten zich lieten verleiden door een gladde, classicistische schildertrant, koos De Gelder resoluut voor een krachtig en expressief handschrift. Zijn werken kenmerken zich door warme donkerbruine en rode tonen, ruige verfstreken en een experimenteel gebruik van paletmes en penseelsteel. Deze gedurfde aanpak verleende zijn schilderijen een onmiskenbare eigenheid. Zijn onderwerpen waren vaak bijbels en historisch, uitgevoerd in intieme portretten of levendige veelfigurige composities – in directe navolging van Rembrandt.
Het schilderij: Maria uit de besnijdenis
Het hier aangeboden werk is een fragment van een groter schilderij, uitgevoerd door Arent de Gelder naar een compositie van Rembrandt van Rijn. Uit onderzoek, onder meer door Michiel van Franken van het Rembrandt Research Project (Rembrandthuis, Amsterdam), blijkt dat dit schilderij zijn oorsprong heeft in het atelier van Rembrandt zelf.
Het craquelure-patroon duidt op een linkerbenedenhoek van een groter doek en wijst erop dat het schilderij reeds in de eerste decennia na ontstaan zijn karakteristieke verouderingssporen ontwikkelde. Daarmee vertegenwoordigt dit werk een bijzonder en zeldzaam overblijfsel van een verloren gegane Rembrandt-compositie.
Restauratie & conditie
Het schilderij is in januari 1998 zorgvuldig gerestaureerd door een voormalig Hoofd Restaurateur van het Rijksmuseum te Amsterdam. De behandeling omvatte:
het losnemen van het doek van het spieraam;
het behouden van de oude doublering na vlakmaken onder vocht en gewichtjes;
versteviging van de spanranden met linnenstroken en Beva;
afname van de vergeelde vernislaag met ethanol;
zorgvuldig verwijderen van oude retouches met een scalpel;
aanbrengen van nieuwe retouches met droge pigmenten in mowilith 20;
afwerking met een eindvernis van damar.
Het schilderij bevindt zich sindsdien in een stabiele en fraaie goede conditie.
Lijst & herkomst
Het werk wordt gepresenteerd in een 16e-eeuwse, met bladgoud bewerkte, handgestoken grenenhouten lijst. Deze lijst is uitzonderlijk goed bewaard gebleven en is meermaals door gerenommeerde veilinghuizen gecontroleerd. Tevens is het schilderij een jaar lang in onderzoek geweest bij Phillips in Londen.
Herkomst: privécollectie van Mw. J.P.M. v. B. G.
Samenvatting
Een uiterst zeldzaam en museaal fragment uit de kring van Rembrandt, geschilderd door diens laatste leerling Arent de Gelder. Het werk toont "Maria" uit de voorstelling van de besnijdenis en vormt een tastbare schakel met een verloren compositie van Rembrandt van Rijn.
Prijs op aanvraag – uitsluitend en alleen per e-mail. ,,,mail adres info@kunsthandelbriljant.nl
Dit schilderij zit in de hoge prijsklasse: