Eiken Paneel van Madonna met Kind van Joos van Cleef 1485-1540 Antwerpen
Artikelnummer: JvC1485ATVPaneel Joos van Cleve ( ca. 1485 – 1540, Antwerpen )
Olie op paneel, iepenhout – inclusief antieke lijst:
Afmetingen: 44 x 31,7 cm
Uit privécollectie Mw. J.P.M. v. B. G.
Een uitzonderlijk en zeldzaam werk van de Vlaamse meester Joos van Cleve, één van de meest vooraanstaande schilders uit het begin van de 16e eeuw.
Over de kunstenaar
Joos (Josse) van Cleve – eigenlijk Joos van Beke – werd vermoedelijk rond 1485 geboren in Kleef en vestigde zich later in Antwerpen, waar hij in 1511 als meester werd opgenomen in het Sint-Lucasgilde. Hij was leerling van Joest van Kalkar en verwierf in zijn carrière grote faam als schilder van zowel religieuze taferelen als verfijnde portretten.
Van Cleve reisde tweemaal naar Italië, waar hij kennismaakte met de kunst van Leonardo da Vinci en de Italiaanse renaissance. Zijn werk toont een bijzondere synthese van Italiaanse verfijning en Vlaamse traditie. Ook in Parijs liet hij zijn sporen na: omstreeks 1529 werkte hij als hofschilder voor koning Frans I. Tegenwoordig zijn zijn werken te vinden in musea over de hele wereld, waaronder Antwerpen, Berlijn, Brussel en Cambridge.
Visuele analyse
In dit paneel staat de Maagd Maria centraal, afgebeeld met het Christuskind in haar armen. Hun liefdevolle blikcontact vormt het emotionele hart van de voorstelling – een intiem moment dat de tijd overstijgt.
De compositie lijkt op het eerste gezicht klassiek, maar wordt tot leven gebracht door het sierlijke lijnenspel van de plooien in Maria’s gewaden en de subtiele beweging in het lichaam van Christus. Het kleurgebruik versterkt de intensiteit van het tafereel: Maria is gehuld in een diepblauwe mantel – een pigment kostbaarder dan goud – als symbool van de hemel en zuiverheid.
Maria’s verschijning, met blond haar, donkere ogen en een zachtroze teint, sluit aan bij het schoonheidsideaal van de late middeleeuwen. Het Christuskind, gehuld in blauw, houdt een vogel in zijn handen – vermoedelijk een merel, een symbool dat refereert aan zowel verzoeking als overwinning op het kwaad. Het kruisvormige gebaar waarmee het Kind de vogel omvat, geeft een vooruitwijzing naar zijn latere kruisweg.
Kunsthistorische betekenis
De verfijning van dit werk – de tedere uitdrukking, het geraffineerde kleurgebruik en de symboliek – maakt dit paneel tot een meesterlijk voorbeeld van de vroege renaissancekunst in de Nederlanden. Het draagt de signatuur van Joos van Cleve: de kenmerkende sluier van Maria.
Provenance & authenticiteit
Dit werk maakt deel uit van een privécollectie en is uitvoerig onderzocht. Het paneel werd gedurende bijna een jaar bestudeerd in Engeland, is gecontroleerd door de toenmalige hoofdrestaurateur M. B. van het Rijksmuseum in Amsterdam en is tevens onderzocht door Kunstretaurateur mevr. Huls Pool te Rotterdam.
Dit schilderij zit in de hoge prijsklasse.
Heeft u vragen ? mail ons dan even, mail adres info@kunsthandelbriljant.nl